Around the Island of O'ahu

Aloha! 

Igår bokade jag och Thea en tour som skulle ta oss runt ön, till olika fina platser och Polynesian Cultural Center där man verkligen får ta del av Hawaii-kulturen. Så imorse efter att ha gjort oss iordning gick vi till hotellet nära oss där vi skulle bli upphämtade av tourbussen, sedan var första stoppet något som jag har vetat att jag ville åka till på O'ahu, Diamond Head! Diamond Head ligger uppe i bergen och har en otrolig utsikt och många jättecoola hiker, dock är jag så pass sjuk med förkylning och jättejobbig hosta att jag inte vågar hika innan jag blir bättre då jag inte vill bli ännu mera sjuk. Har hostat jättemycket hela dagen :( Efter att få ha sett lite av Diamond Head åkte vi vidare mot Kahala & Hanauma Bay Lookout som ligger längs kusten med så fin natur och stor kontrast mellan svarta, klippiga berg på ena sidan och vita stränder med turkost glittrande vatten och palmer på andra sidan. 

Sedan åkte vi vidare mot Pali, som är en historisk plats där de sista striderna på O'ahu utspelade sig. Nästa stopp var Dole Pineapple Plantation, alltså där som all ananas odlas på O'ahu. Jag älskar ananas och ananasjuice så var jättekul att se, vi fick även smaka på så god ananasglass! På väg mot North Shore körde vi förbi jättefina stränder och vi fick även se Laie Hawaii Temple. 

Därefter var det dags för Polynesian Cultural Center! Är en stor park med "öar" som representerar de olika ögrupperna som tillsammans utgör Polynesien, bl.a. Tahiti, Fiji, Tonga, Samoa och Hawaii. På de olika öarna fanns det urinvånare som berättar om "indian"-livet på respektive ö-grupp, vi fick vi testa på olika hantverk, t.ex. att fläta korgar och "fiskar" med palmblad, smaka på så god fisk som hade grillats i många timmar över elden och tillagats i kokosmjölk med olika kryddor från regnskogen, och vi fick se lokala dansshower, det var verkligen så roligt och häftigt att se! Var jätteintressant att få lära sig mer om den Hawaiianska kulturen. På kvällen fick vi Hawaiian barbeque, alltså lokal traditionell Hawaiiansk mat, det var så gott! Under middagen var det olika uppträdanden och efter maten var det dags för Hawaiian Luau Show, man fick inte lov att ta bilder eller filma men det var den häftigaste showen jag någonsin sett, helt otroligt bra! Vi kom inte hem förrän jättesent till hostelet, så trötta! 






















Kommentera här: